pol pot en killing fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van dennis en marijke bellekom - WaarBenJij.nu pol pot en killing fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van dennis en marijke bellekom - WaarBenJij.nu

pol pot en killing fields

Door: Dennis en Marijke.

Blijf op de hoogte en volg dennis en marijke

21 Januari 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

wat een bijzondere dag, om 8 uur samen met een ander stel de hele dag op sjouw.
pol pot is een beetje net zo`n man als hitler, maar dan zelfs nog erger(laat het ons volk maar niet horen die onze oorlog hebben meegemaakt)dit begon van 1975 tot 1978 er waren toen ongeveer 5 miljoen inwoners waarvan er 2 miljoen zijn vermoord. nu zijn het er inmiddels alweer 12 miljoen.
de reden dat deze mensen werden vermoord is omdat deze mensen belangrijk waren op diverse opzichten, of gelovigen.
eerst naar de killing fields. dat is waar alle vermoorde mannen,vrouwen en kinderen
in verschillende massa graven zijn gevonden.
een mega aantal. er was een grote toren van hoofd schedels gemaakt en deze was 18 verdiepingen hoog. allemaal hoofden.
waar je kon lopen, om te zien waar ze de lichamen hadden gevonden, waren allemaal kuilen,met nog veel bot- en kleding resten te zien. ook tanden en kiezen.
eigenlijk heel moeilijk te bevatten allemaal.

hierna effe iets anders, naar de russische-markt.waar je voor veel souvernirs en kleding koopjes terrecht kunt.
wat t-shirts gekocht en schoenen.
wat gegeten en toen nar het toul sleng museum
dit is een oud schoolgebouw gweest en heeft de rode khmer voorzich opgeeist voor gevangen.
nou wat we daar te zien kregen, echt niet te beschrijven, maar ik ga het proberen.
het zijn 4 gebouwen, in de eerste werden mensen in een kamer op een bed gemarteld.
het bed stond er nog, met de foto erachter van hoe ze die persoon toen aantroffen.
aan het bed zat een ketting, deze zat vast aan een been, een in een oor.
soms met bloed spetters op het plafond en de wanden.dit waren er ongeveer 12 kamers.
in het volgende gebouw, waren muurtjes gemetseld om kleine kamers te krijgen,
0.80x2.00, ook hier lagen ze vast aan kettingen.hierboven allemaal foto`s van heel veel slachtoffers, ieder voor ieder op de foto met een nummer om.
ook foto`s van hoe ze gevonden zijn , en in welke toestand.
het volgende gebouw, meerdere kleine kamers, maar dan met houten wanden. ook weer met kettingen vast.
daar boven, veschillende soorten martel-
apparaten. ook weer met veel foto`s erbij.
dit gebouw was buitenaf rondom met prikkeldraad bedekt.
in het laatste gebouw, hebben we een film van overlevende en nabstaande kunnen zien.
dit was erg aangrijpend.
ook in dat gebouw, verhalen van mensen die dit alles hebben overleefd.
het was echt een bijzondere dag, en we hebben hier ook veel foto`s van gemaakt, om voor andere een idee te geven.

hierna was onze dagtrip over, en hebben effe hierbij stilgestaan met een biertje erbij.

moet nog zeggen we op dit moment het qua geld effe niet meer weten.
we hebben namelijk, euro,dollar,kippen,riel en bath geldsoorten op zak. best verwarrend.
nog effe en dan alleen nog maar bath-jes.

het e-mail aders van particia hebben we er niet meer tussen staan ik weet niet hoe dit kan.mail nog maar een keer door dan.
maar omdat niet iedreen terug mailt weten wij niet wie er wel of niet wat binnen krijgt.
dat weten we pas als die persoon dit aangeeft vandaar dat wij het niet in de gaten hebben gehad.

morgen nationale rustdag!!!

later, groetjes dennis en marijke

• 21 Januari 2006 - 19:33

Sandra A.:

Hemel, jullie weten wel een dagtripje te regelen. Mensen, wat zal dat ingrijpend geweest zijn. Mijn schoonouders zijn twee jaar terug in het concentratiekamp in Polen geweest en toen ik die foto's zag had ik gewoon de rillingen over mijn lichaam, dus ik kan mij een beetje voorstellen hoe jullie je hebben gevoeld daar waar alles echt is gebeurd. Wat ingrijpend zeg. Nou ons dagje is rustig verlopen. Ik hen vandaag nog in jullie hometown geweest Enkhuizen. Effe nieuwe schoenen want mijn andere hadden het begeven na drie maanden. Wat een shitzaak in Wervershoof. Ik had ook niet meer de behoefte om weer terug te gaan met die schoenen, dus nu ben ik maar naar Enkhuizen gegaan en daar een paar goeie schoenen gehaald. Hadden jullie nu al nieuwe schoenen nodig? Ja jullie lopen daar ook wat af, dan slijten je zolen terplekke. Ach ik hoor net op het nieuws dat er bij London een walvis vanmiddag is aangespoeld, nu hebben ze geprobeerd om het beest weer naar zee te krijgen en dat is niet gelukt. Hij is gestorven. En effe later vonden ze het babytje van de walvis dood. Zielig he. Nou weer gezellig nieuws. Morgen komen Jos en Janet en Rob en Wendy nog voor Britt haar verjaardag. Die waren ook niet aanwezig op haar verjaardag, dus we vieren het nog een keer. Oh nog een leuk verhaaltje ter afsluiting. Ik was vanmiddag met Jara even aan de wandel (je kunt het haast niet wandelen noemen als zij loopt, maar je komt vooruit)Maar indien miep alle kanten op loopt en het liefst langs de kantjes liep ze regelrecht in de hondenpoep. Erg fris, maar gelukkig iets verderop lag een plas, dus heb ik haar opgetilt en even met haar laarsjes door de plas heen en schoon. We staan op het punt om verder te gaan, maar Jara bedacht zich en draait zich om rent (jaaa rent) naar de plas en gaat heerlijk in die plas staan te stampen. Je begrijpt hem al, zeiknat!!!!!!!!!! Dikke pret dat ze had tot ze besefte dat haar broek nat was en toen dat gezicht, was een leuke geweest voor de leukste thuis. Dus thuis maar weer schone kleren aan. Jongens geniet lekker van jullie nationale rustdag en blijf schrijven want ik kijk er elke dag naar uit.