midden tussen de rijst-velden. - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van dennis en marijke bellekom - WaarBenJij.nu midden tussen de rijst-velden. - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van dennis en marijke bellekom - WaarBenJij.nu

midden tussen de rijst-velden.

Door: Dennis en Marijke.

Blijf op de hoogte en volg dennis en marijke

17 Maart 2010 | Filipijnen, Banaue

Sagada is echt een leuk dorpje, het hoogste punt in de phillipijnen.
We zijn via de Halsema highway (google maar even), maar een mooie rit. We zitten midden tussen de dennebomen dus het ruikt hier heelijk. Je ziet heel veel oudere met kromme rug en veel getekende gezichten.Grappig is dat ze met dikke kleding lopen maar nog steeds op blote voeten of met slipper lopen, ook op de paadjes in de bergen! Het buffet was best een topper, lekker soep met eigen gemaakt brood, pompoen salade en div. soorten vlees en groente, het toetje was helemaal top.

De ochtend een jeepney naar Bontoc genomen, ook weer een beste rit, veel enge diepe afgronden zonder railing! Je houd je hart vast.
We hadden gereseveerd bij Churya-a hotel voor 700p. Hier kunnen ze helaas geen saftey deposit dus alles mee! Het was erg lachen bij binnen komst van de kamer, de badkamer was 1 bij 1 meter groot, als dennis naar de wc moest moest ik op het balkon zitten, de deur paste niet dicht, we hebben ons krom gelachen maar ook na een tijdje (twee nachten) ben je blij om weer `normaal` erbij te zitten. Ook met douchen wat in dit zelfde 1 bij 1 meter kamertje zit is bijna niet te doen.
Het ging er best raar aan toe bij het hotel, dennis ging naar beneden om drinken te halen, kon niet ze waren gesloten?? Ze waren erg geloofig en de oude wijze man moest bepalen wanneer ze weer open gingen. later op de avond stond er iemand anders waren ze weer gewoon open. Na het eten waren ze weer dicht.
Uiteindelijk, de volgende morgen vertelde de vrouw dat een heel oud vrouwtje op sterven ligt (in het hotel) en daar lag alles aan. Er kwamen veel mensen ook langs in het hotel om te waken of afscheid te nemen, toen begrepen we het een beetje waarom.Bontoc zelf is echt saai en niets te doen, stad en land af voor een restaurant, wat in de boeken stond, bestaat niet meer. Uiteindelijk bij de Cable Cafe beland erg gezellig met life muziek.
De dag erna met een jeepney naar Maligcon. Op het eind punt was een pad die door de rijstterrassen loopt. We zijn hier doorheen gelopen tot het dorp.Dat ging heel gemakkelijk, ze hebben speciaal een pad gemaakt van beton voor de bevolking van maligcon, dus makkelijk beloop baar. Om 9 uur begonnen en 12 uur weer terug, echt geweldig mooi.Veel lagen met ook veel wat nog beplant moest worden. Die waren met alleen water of bruine drap. Veel oude damens met tatoos en getekende gezichten, waren druk bezig met schoonmaken en planten. Ook effe een luche midden in de terrassen genomen, we hadden broodjes en drinken mee (typisch nederlands). Het was echt genieten.Toen we boven kwamen moesten we nog 2 uur wachten op een jeepney terug dus................
zjin we gaan lopen. Nou dat viel wel effe tegen, stijle hellingen naar beneden, en onderweg weer drie buffelo`s tegen gekomen, ze liepen een tijdje achter ons aan. Dus steeds achterom kijken, uiteindelijk waren we ver genoeg.We hebben er twee uur over gedaan en waren erg blij toen we een tricycle zagen, meteen naar het hotel, douchen.

De volgende ochtend met de zeer oude bus naar Banaue. Ook deze rit weer erg spannend, we hadden denk ik 15/20 mensen op het dak van de bus zitten, hoe confortabel? Wij hadden een redelijk goede plek in de bus. Onderweg waren ze druk met de wegen bezig en moesten op somige plekken ook lange tijd wachten. Maar toch op tijd in Banaue, Bij aankomst kwamen allemaal gidsen op ons af, om je door de rijstterrassen te leiden. Daar hadden wij nog effe geen zin in. Een gids bleef ons de dag volgen, `hogen` genoemd, uiteindelijk met hem het een en ander afgesproken..We daar een lodge gereserveer, dat viel effe tegen ver uit de stad, en hoog op een berg. We3 zijn een nachtje gebleven en toen naar beneden in het dorp/stad.We zitten nu in People lodge voor 700p per nacht.
Het is niet erg groot maar wel erg gezellig en mooi tussen allemaal rijstterrassen. Dus in een restaurant mooie uitzichters op deze.
Vandaag explore en morgen op toer.

Vandaag met ` hogen` (de naam van de gids en driver) op toer. We zijn naar Hapao rijst-terrassen geweest, deze zijn al mooi groen. Het was een lange rit in een trycilcle over zand/rots achtige wegen, holder de bolder. Maar het was het zeker waard, geweldig mooi en deze alle mooi groen. Ook een mooi stukje door deze gewandeld, en weer een lunche gedaan, met broodjes en drinken wat we mee hadden genomen.Voor deze dag van 9.30 tot 14.30 moesten we 700p betalen dat is iets meer dan 10 euro. Morgen gaan we naar Batat een klein dorpje midden tussen de rijst terrassen. Om hier te komen kost het ons 1500p heen en 1500p om ons op te halen na twee nachten, dat zijn best (voor dit soort landen) belachelijk hoge prijzen, maar we willen er erg graag heen, dus we gaan morgen voor twee nachtjes heen. Dan nog een nacht hier en dan met de nacht bus naar Manilla.
Maar daarover later, groetjes

• 17 Maart 2010 - 18:37

Sandra:

He luitjes

Nou jullie vermaken jullie nog wel even. Ik zie dat de temperatuur ook al aardig naar onze maatstaven begint te reiken. Hier begint het steeds lekkerder weer te worden en alle krokussen en narcissen komen alweer uit de grond. Nou ik heb niet zoveel te vertellen. Het gaat hier wel.

Dikke kus Sandra

• 18 Maart 2010 - 14:53

Pap En Mam:

Bij het woord highway denken wij aan een brede snelweg waar je met 140 km overheen kunt. Niet dus. Moesten jullie ook de bus uit om stenen/keien weg te rollen ???? En die plasstops....maar laten we eerlijk wezen, als je hoge nood hebt.... Toch wel heel apart allemaal En mooie natuur !!!! Hebben jullie ook al leuke dingen op de kop getikt ??? Even iets anders..Het is voorjaar in Holland.Wij hebben deze mooie voorjaarsdagen gebruikt om de buiten/en binnenboel te fatsoeneren / de kaboutertjes doen het nog steeds niet. Is het aftellen al begonnen voor jullie ????Nog 3 weken dan moeten jullie er ook weer tegenaan. Oké ik zal het er niet meer over hebben. groetjes uit Putten xxxx

• 18 Maart 2010 - 19:12

Len:

Wauw, het blijft spannend en vooral een verrassing zo met die badkamertjes en gezellige tripjes met de bus en zo.

dikke kus.xx